Taxibranche zet contractvervoer laag in om te overleven

Eigenlijk al jaren staat het contractvervoer binnen de taxibranche onder een hoge druk van bezuinigen. Daarnaast is hier een felle concurrentie van toepassing als het gaat om aanbestedingen.

De taxibranche zet contractvervoer laag in om te overleven. Zij gaan liever aan het werk voor weinig geld dan dat zij een faillissement boven het hoofd hangt. Tevens voorkomen zij dat er zomaar naar een ander taxibedrijf wordt overgestapt aangezien de kosten al extreem laag zijn. Echter is deze methode wel gevaarlijk voor de taxiondernemers die hier op deze manier op inspelen. Er wordt op deze manier een hoop verlies gedraaid. Daarnaast is het voor de taxichauffeur niet aantrekkelijk om een uitstekende kwaliteit te leveren. Hierdoor zijn er een hoop ervaren chauffeurs vervangen voor onervaren chauffeurs. Zowel vanuit de branches als door de chauffeurs is deze omschakeling tot stand gekomen. Het is voor de chauffeurs niet meer prettig werken en voor de branches is een onervaren en jonge chauffeur een stuk goedkoper qua loon.

 

Minder tijd

Door deze manier van goedkoop taxi rijden, is ook het wagenpark een stuk minder luxe. Er is minder geld over voor onderhoud aan het wagenpark. Omdat het inzetten van vrijwilligers ook erg goedkoop is voor de taxibranche scheelt dit ook in de kosten. Evenals, de kortere rit- tijden die worden gehanteerd. Hierdoor is er ook minder tijd voor de klant en dat betekent ook dat de kwaliteit voor de klant ook erg achteruit gaat.

 

Hierin moet in de toekomst verandering komen. Er zal meer eerlijkheid moeten komen bij de verdeling van contractvervoer. Er zal meer transparantie moeten komen in de tarieven. Ook de chauffeurs moeten weer gemotiveerd aan de slag kunnen gaan. Dit betekent dat de extreem lage tarieven niet meer hoeven. Dit moet immers niet ten koste gaan van de kwaliteit. Er zal een doelstelling komen, deze doelstelling zal de taxibedrijven aansporen om meer met partnerschap te gaan werken. Hierdoor behoudt een ieder zijn eigen klanten en kan contractvervoer voor een normaal tarief worden aangeboden. Er is dan weer meer budget om aan de kwaliteit te kunnen voldoen.